2008. február 6., szerda

Az eredményes tanulás egy lehetséges módjának lépései

1. Az elsajátítandó ismeretanyag vázlatos, nagyvonalú, tájékozódó jellegű áttekintése (terjedelem, bonyolultság) a kompetencia tekintetében, már-mint, hogy képes vagyok-e az anyag elsajátítására, és a rendelkezésemre álló idővel való egyeztetése. Ha a ráfordítási idő nem kötött, annak általam történő optimális megállapítása.
2. A feldolgozásra váró anyag első ízben történő figyelmes elolvasása. Ekkor kell kiemelni az ismeretanyagból az általam fontosnak ítélt kulcsszavakat, címeket, alcímeket. Tankönyv esetében ezt a munkát általában segíti a szerző által tett nyomdailag jelölt kiemelés, vastag szedés, aláhúzás, de egyéb szakirodalmi és szépirodalmi műveknél magamnak kell megtenni. Ez a kiemelési eljárás gyakorolható és kiváló szintre fejleszthető.
3. A feldolgozandó anyag második alkalommal történő figyelmes elolvasása és az előzőleg kigyűjtött kulcsszavak közötti logikai kapcsolat megteremtése tehát, hogy milyen viszony van az általam kiemelt fontos szavak között az olvasott szövegben. (Figyelj! Egy szövegben nem minden szó azonos információ értékű, tehát vannak fontos és kevésbé fontos szavak, sőt vannak az információközlés és megértés szempontjából teljesen lényegtelenek.) Ezeket a feltárt logikai kapcsolatokat is leírom, és ennek eredményeként összeáll az ismeretanyag lényegi váza.
4. Ezután a lényegi vázat behelyezem a már eddig tanult és elsajátított tan-anyag rendszerébe (struktúrájába), hogy az ismeretanyagom egyre bővülő egységes egésszé álljon össze.
5. Az így összeállított lényegi váz emlékezetbe vésése, ami tulajdonképpen, amikorra ehhez a ponthoz érek már legalább 80%-ban meg is kellett, hogy történjen a végzett munka eredményeként.

Tehát összességében megállapítható, hogy nem a szószerinti tananyag felidézés a feladatom, hanem a lényegi váznak az elkészítése, rendszerbe helyezése, és emlékezetbe vésése. A lényegi váz elkészítése az alábbi követelményeket támasztja velem szemben:
• lényeglátás
• szelektálás, (a lényegesnek a lényegtelentől való elválasztás képessége)
• absztrakció, (a valóságtól való elvonatkoztatás képesessége)
Ezeket a képességeket igényli és fejleszti is.
Az eredményes tanulás lépései